Frågar Riksbanken om bankerna är knarkberoende

 Förväntar mig återigen inget svar från Riksbanken på deras facebook-sida. Min frågeställning:

"
Hej igen! Kommer med lite fler frågor till Riksbankens stängda "öppna hus". Nu angående finanskrisen 2008 och den likviditetskris på dollar som det globala banksystemet hamnade i. Jag skulle vilja höra Riksbankens åsikt om fd FN chefen för hantering av narkotika och brottslighet, Antonio Costa, uttalande om att det enda som höll uppe många banker 2008 var likviditeten de fick in genom illegal knarkhandel (som ju sker i dollar). Citerad från en artikel från The Guardian:

"In many instances, the money from drugs was the only liquid investment capital. In the second half of 2008, liquidity was the banking system's main problem and hence liquid capital became an important factor,"

Är det så, såsom Costa uttrycker, att banksystemet är beroende av penningtvättande knarkhandel för att cirkuleringen av dollar ska fungera och att bankerna likviditetsförsörjs genom denna handel?
"

Förväntar mig som sagt inget svar denna gång heller.

Artikeln jag hänvisade till. Riktigt jävla intressant!

Drug money saved banks in global crisis, claims UN advisor

Jag har skrivit mer ingående om att dollarhegemonin är starkt knarkberoende här:
Kan USA:s uttåg ur Afghanistan vara ett tecken på att dollarhegemonin håller på att rasa?


---------------------------
Boken som beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
 -----------------------  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Beslutet om Sveriges Nato-medlemskapet är grundat på en utsuddning av historien värre än den i Orwells 1984

Sveriges Natomedlemskap handlar om att försvara västs utsugning av resten av världen.

Vad är det som kineserna gör rätt som väst gör fel?