FED håller zombiebankerna under armarna på samma sätt som Riksbanken gör

 




Fast inte riktigt, det är en liten skillnad.

Det låter krångligt men det är enkelt. Folk har svårt att fatta det här för att det är så jävla idiotiskt att de inte kan tro det vara sant. Så vi börjat förklara galenskapen med ett enkelt vardagligt exempel:

Säg att du är pank och det enda du har är ett urdrucket mjölkpaket. Du frågar mig om du kan få låna 10 000 kronor av mig mot att jag får det tomma mjölkpaketet i pant. Nu sitter du med 10 000 kronor och jag håller ett värdelöst tomt mjölkpaket. Du behöver inte använda pengarna direkt så du "lånar" tillbaka dem över natten till mig mot att du får ränta. Så nu betalar jag ränta till dig för pengar du lånat av mig.

Jag måste vara en total idiot om jag går med på ovan men ovan är precis vad Riksbanken har gjort. Riksbanken köpte under pandemin bankernas nästintill värdelösa bostadsobligationer varvid bankerna fick pengar av Riksbanken. Bankerna tar sedan dessa pengar och sätter in dem på sina konton hos Riksbanken och får ränta av Riksbanken. Det är ett av skälen till att Riksbanken går back med 80 miljarder som staten måste täcka upp (dvs det kommer bli enorma neddragningar i välfärden - Riksbanken anser att det är viktigare att hålla zombiebankerna vid liv - än att de ekonomiskt svaga ska ha en dräglig tillvaro).

Riksrevisionen hade kritik mot ovan upplägg men sa inget om att Riksbanken skulle sluta med idiotin. Så bankerna fortsätter mjölka Riksbanken genom att flytta pengarna till sina Riksbankskonton varje natt och få 3,65% ränta (Riksrevision kunde ha krävt att Riksbanken att sänka sin inlåningsränta till 0%  - men det gjorde aldrig Riksrevisionen)

FED:s upplägg verkar vara lite annorlunda då bankerna inte nödvändigtvis behöver sälja några av sina värdepapper (som alltmer liknar dasspapper). Amerikanska banker verkar även kunna låna pengar direkt av FED - pengar som dessa banker sedan stoppar in på sina konton hos FED och får ränta - dvs i princip samma utsugningsmekanism som svenska banker utnyttjar för att suga ut Riksbanken.

I videon hävdas att det inte är så som FED:s (och Riksbankens) program är avsett att fungera. Det är väl det enda jag kan klaga på i hennes analys - parasiteringen fungerar precis såsom det var tänkt.

 Vi måste kräva:

1) Förstaliga zombiebankerna istället för att hålla dem vid liv

2) Skatta alla finansiella parasiter som tjänat på idiotin

3) Ha en speciell politikerskatt på alla politiker i Riksdagen som inte gjort något åt galenskapen. T.ex ska Anders Borg, Göran Persson etc skattas ned till existensminimum.

4) Se till att Riksbankens "oberoende" avskaffas - Riksbanken är inte "oberoende" - Riksbanken är vattenbärare åt bankerna. Enligt den nya Riksbankslagen måste staten fylla på med pengar som täcker

--------------

Boken som beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
 ----------------------- 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Beslutet om Sveriges Nato-medlemskapet är grundat på en utsuddning av historien värre än den i Orwells 1984

Sveriges Natomedlemskap handlar om att försvara västs utsugning av resten av världen.

Nyliberalerna har gjort parasitism och egoism till statsreligion