Sveriges radio ljuger och döljer skälen till att Riksbanken kommer gå med brakförlust

I ett reportage i Sveriges radio togs Riksbankens kommande brakförlust upp. Den var fullproppad av antingen medvetna lögner eller total okunnighet. Reportrarna bollade begrepp som de antingen inte fattade ett skit om vad de betyder eller så ljög de medvetet.

För att förstå på vilket sätt de ljög så måste man förstå vad Riksbanken gjort. Jag tar därför först upp ett alldagligt exempel för att åskådliggöra vad Riksbanken sysslat med och använder det för att påvisa reportrarnas okunnighet alternativt medvetna lögner.
 
Säg att du är en frukthandlare som köpt in alldeles för många bananer, säg ett ton bananer. Du har inga pengar kvar och dina bananer håller på att ruttna. Desperat frågar du mig om jag vill köpa hälften av bananerna. Då jag är din polare går jag med på det under förutsättning att du köper tillbaka bananerna efter en månad. Du får pengar av mig och jag får ett halvt ton bananer av dig. Du behöver ju inte dina pengar över natten då din frukthandel är stängd så du erbjuder mig att få låna tillbaka pengarna jag köpte bananerna för. Du kräver att få 1,65% i ränta av mig för varje natt jag lånar tillbaka pengarna av dig. När månaden har gått sitter jag med ett halvt ton ruttna bananer och du sitter med mina pengar som du dessutom fått ränta på av mig. För dig har det varit en lysande affär så du föreslår att jag ska fortsätta hålla dina ruttna bananer och att jag även i fortsättning ska låna tillbaka pengarna över natten till dig. Då jag är lite dum i huvudet går jag med på detta.


Givetvis skulle ingen vettig person gå med på ovan; det är, som sagt, ett fullständigt vansinnigt upplägg. Men detta är precis vad Riksbanken gör. . Riksbanken har köpt en massa av bankernas ruttnande bostadsobligationer som annars hotats bli värdelösa varvid bankerna har fått reda pengar på sina riksbankskonton. Varje kväll har Riksbanken lånat tillbaka dessa pengar av bankerna över natten till 1,65% ränta (=styrränta minus 0,1%). Riksbanken har på så sätt dränerats på eget kapital. Enligt Handelsbanken kommer Riksbanken gå back med 100 miljarder. 

Reportrarna rakt av ljuger i vissa delar och/eller döljer sanningen i andra delar (det kan också vara så att de är totalt okunniga) . De säger bl.a att Riksbankens pengar, dvs centralbankspengarna som Riksbanken fyllt på bankernas riksbankskonton med när de köpt de ruttnande bostadsobligationerna, slussa ut i samhällsekonomin. Det är en direkt lögn. Riksbankens konton är ett helt slutet system som bankerna har oligopol på där inga pengar kan rinna ut till allmänheten. 

 
Ekonomireportern döljer även vad det är för obligationer som Riksbanken köpt. Det mesta är bostadsobligationer, se grafen nedan (kallas numer "säkerställda obligationer" - vilket i sig är en lögn, för vore de säkerställda skulle ju Riksbanken inte behöva köpa dem då de skulle vara säkert att de inte ruttnar i värde).. Att han "missar" att den största posten är bostadsobligationer kan inte vara annat än en lögn genom tystnad ("lying by omission")



De ljuger eller är direkt okunniga också om skälen till Riksbankens vansinnesaffärer:

* Ett skäl var för att säkerställa att bankerna har sådan överlikviditet att de inte behöver låna av varandra till stiborränta eller av Riksbanken till styrränta när de kvittar sina skulder vid clearingen på RIX. Hela betalsystemet hade brakat ihop annars då ingen bank accepterar en annan banks ruttnande bostadsobligationer som pant

* Ett annat skäl var för att hålla liv i bostadsbubblan. Detta då värdet på bostadsobligationerna skulle fallit annars och räntan stigit.

* Ett tredje var att avlasta bankernas balansräkningar genom att lägga de alltmer värdelösa bostadsobligationerna på Riksbankens balansräkning istället för att bankerna håller dem (tänk dig att du ovan sitter med tillgångar i form av alltmer ruttnande bananer på din balansräkning medans din polare frukthandlaren sitter med dina pengar - din balansräkning blir ju bara sämre och sämre i takt med att bananerna ruttnar medans frukthandlarens balansräkning blir bättre och bättre då du ger honom ränta på pengarna han fått av dig - japp, precis så idiotiskt har Riksbanken betett sig.)

* Ovan kallar Riksbanken för likviditetsstöd åt bankerna - jag kallar de det lik-vid-liv-stöd åt zombiebanker. I reportaget nämns aldrig ordet likviditetsstöd.

* Likviditetsstödet skulle enligt Riksbanken "säkerställa" bankernas "kreditförsörjning". Dvs bankerna har fått lik-vid-liv-stöd så att de kan sätta folk i än mer påhittad skuld till bankerna. Detta skedde under pandemin genom att bankerna hittade på än mer skulder som de "lånade ut" och blåste upp bostadsbubblan men även börsen med.

* De nämner inte med ett ord att staten enligt den nya Riksbankslagen måste fylla på Riksbanken med pengar. Dvs vi kommer genom skatten få betala för att hålla zombiebankerna på fötterna. Det kommer bli enorma åtstramningar i välfärden om Riksgälden måste punga ut med 100 miljarder för att fylla Riksbankens hål.

* Givetvis sa de inte heller att bankerna sitter med runt 2 500 miljarder i ruttnande bostadsobligationer på sina balansräkningar som troligen Riksbanken måste köpa för att hålla zombiebankerna på fötterna.


(översättning av ordet "marknadsstress" i ovan bils - det är en omskrivning för att zombiebankerna kommer rasa om inte Riksbanken köper upp deras alltmer ruttnande bostadsobligationer)

Finns fler saker som "ekonomijournalisterna" "missar" eller ljuger om men orkar inte dra upp fler.

 ---------------------------
Boken som beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
 -----------------------  

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Beslutet om Sveriges Nato-medlemskapet är grundat på en utsuddning av historien värre än den i Orwells 1984

Sveriges Natomedlemskap handlar om att försvara västs utsugning av resten av världen.

Nyliberalerna har gjort parasitism och egoism till statsreligion