Den nya riksbankslagen är till för att zombiebankerna ska hållas vid liv av staten

 


Den nya Riksbankslagen föreskriver att staten ska förse Riksbanken med nytt kapital om Riksbanken "råkar" bli av med sitt egna kapital. Avsikten med denna konstruktion är att se till att Riksbanken får ett nytt redskap för att likviditetsförsörja zombiebankerna utöver det likviditetsstöd (borde mer rätt heta lik-vid-liv-stöd) zombiebankerna får iom Riksbankens uppköp av bankernas dasspapper i form av bostadsobligationer (som lögnaktigt döpts om till "säkerställda obligationer" - om de vote "säkra" skulle ju inte Riksbanken behöva köpa dem för att hålla bankerna vid liv).

Ovan låter komplicerat men det är egentligen väldigt enkelt att förstå, så jag ska försöka konkretisera hur det går till:

Säg att du är en frukthandlare som köpt in alldeles för många bananer, säg ett ton bananer. Du har inga pengar kvar och dina bananer håller på att ruttna. Desperat frågar du mig om jag vill köpa hälften av bananerna. Då jag är din polare går jag med på det under förutsättning att du köper tillbaka bananerna efter en månad. Du får pengar av mig och jag får ett halvt ton bananer av dig. Du behöver ju inte dina pengar över natten då din frukthandel är stängd så du erbjuder mig att få låna tillbaka pengarna jag köpte bananerna för. Du kräver att få 1,65% i ränta av mig för varje natt jag lånar tillbaka pengarna av dig. När månaden har gått sitter jag med ett halvt ton ruttna bananer och du sitter med mina pengar som du dessutom fått ränta på av mig. För dig har det varit en lysande affär så du föreslår att jag ska fortsätta hålla dina ruttna bananer och att jag även i fortsättning ska få låna tillbaka pengarna över natten av dig. Då jag är lite dum i huvudet går jag med på detta.

Givetvis skulle ingen vettig person gå med ovan; det är, som sagt, ett fullständigt vansinnigt upplägg. Men detta är precis vad Riksbanken gör. . Riksbanken har köpt en massa av bankernas ruttnande bostadsobligationer som annars hotats bli värdelösa varvid bankerna har fått reda pengar på sina riksbankskonton. Varje kväll har Riksbanken lånat tillbaka dessa pengar av bankerna över natten till 1,65% ränta (=styrränta minus 0,1%). Riksbanken har på så sätt dränerats på eget kapital. Enligt Handelsbanken kommer Riksbanken gå back med 100 miljarder.

Den ränta bankerna får av Riksbanken över natten kallas Riksbankens inlåningsränta. Varför har inte Riksbanken satt inlåningsräntan till noll så att Riksbanken inte blir utsugen på kapital av bankerna? Är Ingves verkligen så jävla inkompetent att han inte fattar att Riksbankens egna kapital kommer dräneras? Klart som fan han har fattat det. Att han inte brytt sig om att sänka Riksbankens inlåningsränta är helt planlagt. Ingves väntade tills han visste att den nya Riksbankslagen skulle falla i kraft efter nyår som kräver att staten ska fylla på Riksbanken med kapital. Den nya riksbankslagen har blivit ett nytt redskap för Riksbanken att mata zombiebankerna.

Om staten måste punga ut med 100 miljarder för fylla på Riksbankens egna kapital kommer det bli enorma åtstramningar i välfärden! Och det kan, som sagt, inte vara annat än planlagt!

Denna dårskap kan inte få fortgå! Nationalisera zombiebankerna, se till att Riksbanken demokratiseras och blir allmännyttig istället för att vara vattenbärare åt parasiterande zombier. Sist men inte minst krävs skuldavskrivningar - det går inte att låtsas att längre att Riksbanken är skräddare av visdom - för detta är inget annat än totalt vansinne!

Tillägg:

I en rapport erkänner Riksbanken mekanismen jag beskriver ovan


Citat:

"Riksbankens köp har betalats med nyskapade pengar i Riksbankens betalningssystem RIX (där bankerna gör betalningar sinsemellan och med Riksbanken). Betalningen för obligationerna görs till penningpolitiska motparters konton i RIX och dessa medel hamnar sedan löpande hos Riksbanken som inlåning. Räntan som Riksbanken betalar till sina motparter för denna skuld är rörlig och kopplad till Riksbankens styrränta. Det betyder att förändringar i styrräntan påverkar Riksbankens räntekostnad."

 

                              -----------------------


"Om vi antar att förslaget till ny riksbankslag börjar gälla från redovisningsåret 2023 förändras bestämmelserna för vinstutdelningar från Riksbanken till statskassan (se fördjupningsruta). I scenariot finns i så fall inget utrymme för sådana utdelningar under den aktuella perioden.[22] Det kan istället bli aktuellt att tillämpa den nya lagens bestämmelse kring kapitaltillskott från staten till Riksbanken (se fördjupningsruta). Det kan istället bli aktuellt att tillämpa den nya lagens bestämmelse kring kapitaltillskott från staten till Riksbanken"


 ---------------------------
Boken som beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
 ----------------------- 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Beslutet om Sveriges Nato-medlemskapet är grundat på en utsuddning av historien värre än den i Orwells 1984

Sveriges Natomedlemskap handlar om att försvara västs utsugning av resten av världen.

Nyliberalerna har gjort parasitism och egoism till statsreligion