När ekronor, dvs digitala kontanter, införs ska bankerna slängas ut ur betalsystemet!

 -----------
Boken som beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
-------------

Jag börjar med att påpeka att nedan är ironi.

Bankerna och Riksbanken brukar påpeka att bankerna behövs för att betalningssystemet ska fungera effektivt. Möjligtvis kan det finnas en brist i att det finns för lite konkurrens mellan bankerna och att betalsystemet skulle bli billigare och mer effektivt om det fanns fler banker som konkurrerade mot varandra på betalmarknaden.
Jag håller fullständigt med (här kommer ironin)! Men det finns ett betalningssätt som fortfarande inte är konkurrensutsatt! Det är när vi betalar varandra med kontanter.

Jag betalar dig med en hundralapp direkt i handen. Inte en enda bank emellan dig och mig som underlättar transaktionen! Att vi kan använda Riksbankens statliga monopol på skapandet av sedlar och mynt när vi betalar varandra är givetvis inte optimalt. Därför måste vi se till att vi kan få in bankerna mellan oss så att de kan konkurrera när vi betalar varandra med kontanter!

Så istället för att jag kan ge dig hundralappen direkt i handen måste vi se till att bankerna sköter överföringen av hundralappen och att de konkurrerar om vem som gör det billigast. Mao jag ska inte kunna ge dig en hundralapp direkt i handen - jag måste först gå till min bank och ge hundralappen till bankpersonalen och säga att hen ska ge den till dig. Men för att det ska råda konkurrens måste du ha en annan bank. Min bank kommer då överlämna hundralappen till din bank och din bank kommer informera dig om att du nu kan ta ut hundralappen från din bank. Givetvis kommer det kosta lite mer i avgifter och ta några dagar extra än om jag bara kunde ge dig hundralappen direkt i handen - men lite får man offra för att skapa konkurrens även gällande betalningar med kontanter!

Alla som inte kan se att ovan är det sätt som är mest effektivt är kommunister! Inte fan kan vi använda kontanter direkt mellan varandra när vi betalar - sedlarna är ju skapade av ett statligt monopol - dvs enligt Sovjetmetoden! De som inte ser att fler penningväxlare skapar mer konkurrens och därmed ett mer effektivt betalsystem är tillbedjare av Nordkorea!

Den där idioten Jesus som slängde ut penningväxlarna ur templet var också en jävla kommunist! Bannlys nya testamentet! Fler penningväxlare åt folket så att marknaden kan fungera som den ska!

Slut på ironin.

Det intressanta är att det samma kommer gälla vid införandet av E-kronor. Antingen kan:

1) Vi ha direkt tillgång till e-kronorna på Riksbankskontona. Om jag betalar dig kommer inga banker ligga emellan dig och mig - mina e-kronor skulle överföras direkt från mitt konto till ditt.

eller

2) Bankerna ligger då fortfarande kvar som en mellanhand och har hand om e-kronkontona. För att jag ska betala dig måste jag då informera min bank att jag vill betala dig. Min bank ska sedan säga till Riksbanken att överföra beloppet till ditt konto på Riksbanken. Riksbanken måste sedan informera din bank om att överföringen skett. Din bank kommer sedan informera dig. Samtidigt har mitt konto hos min bank (som berättar hur mycket ekronor jag håller på Riksbanken) minskat med motsvarande belopp som överförts mellan Riksbankskontona och ditt konto hos din bank (som berättar hur mycket ekronor du håller på Riksbanken) ökat med samma belopp.

Mao om/när e-kronor skapas kommer samma redundans i form av onödiga mellanhänder i form av banker uppstå om de ska fortsätta hålla i betalsystemet. Att alternativ 2 ovan inte medför ökad effektivitet är väl ganska uppenbart?
 
Bankerna bör slängas ut ur betalsystemet och vi bör kunna betala varandra direkt med ekronor på samma sätt som vi kan betala varandra direkt med kontanter. Betalsystemet ska inte vara en Rube Goldberg-maskin där helt onödiga mellanled fördyrar betalningar och där bankerna tar helt onödiga avgifter.

Kommentarer

  1. Jag kan inte tiga längre om dina djävla e-kronor. Vi får hoppas att några digitala valutor aldrig blir av. Individens frihet måste bevaras och det kan bara ske med fria pengar! Läs bara här vilken makt den elit som styr USA har redan idag:

    https://efolket.eu/sanktioner-och-blockad-en-del-i-usas-arsenal-av-massforstorelsevapen/

    Detta är bara början. Om digitala valutor införs varför ska vi i så fall ha något valsystem? De som styr pengarna styr redan idag det mesta, men efter den dagen styr de allt! Är detta verkligen det totalitära samhälle du önskar?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Beslutet om Sveriges Nato-medlemskapet är grundat på en utsuddning av historien värre än den i Orwells 1984

Sveriges Natomedlemskap handlar om att försvara västs utsugning av resten av världen.

Vad är det som kineserna gör rätt som väst gör fel?