Lägger ihop lite konspirationsteoritska pusselbitar som kanske, kanske inte, ska tas på allvar.

Jag har under många år skrivit om penningsystemet men alltid hållit mig på min kant och aldrig varit med i någon penningreforms-grupp. Jag har skällt på penningreformgruppen "De Fria" som enligt mig är extremt paranoida och slänger ut medlemmar under förevändning att de är infiltratörer i tid och otid. Jag har blivit utsparkad från facebook-grupper ett otal gånger av representanter för "De Fria" för att jag kallat dem en sekt o.sv o.sv.

Så jag har inga som helst kopplingar till "De Fria". Inte heller har jag någon koppling till "Positiva Pengar" - en annan penningreformsgrupp som jag bankat ihärdigt på.

De Fria och Positiva pengar är de "stora" inom penningreformsrörelsen (i alla fall de som låter mest). Ordet "stora" ska i dessa sammanhang tas med en stor nypa salt - det är extremt svårt att få folk att engagera sig i penningsreformsfrågor.

De Fria och Positiva Pengar har två helt skilda sätt att skildra verkligheten på. Så jag tänkte det kunde vara skoj att lägga pussel utgående från De Frias mer paranoida konspiratoriska synsätt. Hur mycket av det som kan har relevans med verkligheten får läsaren bedöma. Jag gör inget anspråk på att det jag skriver nedan är vad De Fria egentligen tycker - det ska ses som ett lekande med olika informationsbitar från min sida som jag kopplar ihop lite som jag vill enligt hur jag tror att De Fria tänker.

De Fria har teorin att iom att betalsystemet blivit alltmer digitaliserat är ägandet av den digitala infrastrukturen central. Den som äger kontrollen över informationen över Internet äger makten. I framtiden kommer allt fler betaltjänster ske genom mobilerna. I Kina har denna utveckling gått längst och många kinser betalar nästintill allt genom genom mobilen med AliPay eller WeChat och helt går förbi bankerna. WeChat är som Facebook fast en kinesisk variant. WeChat har spridit sig och bland annat i Storbritannien, Frankrike och Nederländerna har öppnat upp för betalningar med Wechat (kolla videon nedan om hur WeChat fungerar om det verkar kryptiskt).

Libra är Facebooks svar för att hinna ikapp. Med Libra ska man kunna betala från ett facebook-konto till ett annat facebook-konto lika enkelt som man skickar meddelanden genom messenger till varandra - och, liksom WeChat, kan man gå förbi bankerna helt och slippa en massa transaktionsavgifter.

Jag har inte lagt in något konspiratoriskt i ovan ännu men nu börjar vi lite smått!

Enligt Fortune kommer kinesernas WeChat och AliPay vinna om inte Libra införs. Libra ska baseras sig på en valutakorg där dollarn väger tyngst och WeChat och AliPay baseras på den kinesiska valutan yuan (iom att kineserna startar en digital valuta kommer den knytningen bli än större). Så enligt Furtune är Libra en del av ett valutakrig mot kinesernas motsvarigheter.
Why China Is the Real Winner in the Anti-Libra Cryptocurrency Battle—The Ledger

Då betalningarna i framtiden kommer alltmer ske genom mobilerna så blir kontrollen över nätverken extremt viktig. 5G nätverket möjliggör att extremt mycket mer information kan färdas på trådlösa nätet och det i sin tur gör att allt fler betalningar kan ske. De två stora aktörerna i uppbyggandet 5G infrastrukturen är svenska  Ericsson och Kinesiska Huawei. Mao gör det att svenska Ericson (ytterst investor och Wallenberg) blir viktiga spelare i det pågående kriget om vilka som ska kontrollera betalsystemet. Ericsson är därför extremt viktig för USA, så här skrivet Dagens Industri om detta:

"På försvarskonferensen i Sälen i januari talade Scott Baum. Han är ansvarig för Pentagons analyser av vilka inhemska och utländska industrier som är avgörande för amerikansk krigföring. Han var mycket tydlig. ”Ericsson är ett nationellt säkerhetsintresse för USA och för vår kollektiva säkerhet.” Och ”vi kan inte tillåta att Kina tar över vår digitala infrastruktur”.

Fortfarande är vi inte på så djupt konspiratoriskt vatten men låt oss göra en liten avstickare för att komma på grumligare vatten och göra en koppling som De Fria mycket väl skulle kunna göra för att måla upp Positiva Pengar som kontrollerad opposition. Styrelseordföranden för Positiva Pengar heter Lars Alaeus (som tydligen styr Positiva Pengar med järnhand och inte tillåter några avvikande åsikter) var tidigare ansvarig för Ericssons 2G och 3G nätverk. Genom "guilt by association" skulle mao De Fria kunna måla upp det som att Ericsson (och indirekt då Wallenberg genom Investor) placerat Alaeus i den positionen för att kunna kontrollera hur Positiva Pengars reformförslag ska se ut och skydda Ericssons framtida utbyggnad av 5G nätverket (som sagt, hur långsökt det är får läsaren själv leka med tanken med).

Ytterst handlar mao allt, enligt De Fria, om makten över den framtida och nutida digitala infrastrukturen. Den som kontrollerar informationsflödet kan kontrollera skuldslavarna och göra Orwells 1984 till en berättelse om frihet. Ericsson kommer vara grunden för ett övervaknings och kontrollsamhälle som kanske bara kan överträffas av det som kineserna bygger upp. Enligt De Fria är Ericsson och Sverige navet i denna kontroll av skuldslavarna.

För att göra det än mer konspiratorisk kan man konstatera att ordet nexus på latin kan ha två olika betydelser - det kan å ena sidan betyda nav (knutpunkt) men det var även namnet på de skuldslavar som skrev på skuldslav-kontraktet Nexum under Romartiden. Från Wiki:

"Under the nexum contract, a free man became a bond slave, or nexus, until he could pay off his debt to the creditor,"

Nexus group heter företaget som håller i inloggningen genom BankID och det är också svenskt . Man kan ju i det sammanhanget kanske tycka att det är lite osmakligt att bankerna använder ett inloggningssystem som sköts av ett företag som heter Nexus








Nexus group sköter även Swift-systemet
“This is why we chose Nexus to protect the SWIFT platform”

Som sagt, hur mycket som ska tas på allvar av alla ovan kopplingar överlåter jag åt läsaren att bedöma: Jag har bara lagt ett "De Fria"-pussel  utgående från hur jag tror de ser på verkligheten. Jag är och kommer aldrig bli medlem i De Fria och kommer troligen fortsätta banka på dem så fort jag kommer åt :)



--------------
Boken som beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar



Kommentarer

  1. Hej igen!

    Mycket trevligt att du har startat en ny blogg. Det behövs verkligen. Jag önskar att jag hade din förmåga att ge snabba svar på penningmånglarnas totalt idiotiska propaganda. Vi har olika uppfattningar om staten och dess uppgifter och att staten baserar sig på tillgång till den eviga resursen, men vi är TOTALT överens om bankernas falskspel och den elit som styr pengarna och därmed staten.

    Men det är inte lätt att "väcka" folket. Själv har jag predikat för närstående under årens lopp (2007) det orimliga i hur vår så myndiga stat kan fortsätta predika om den eviga tillväxtens agenda utan att fler opponerar sig. Inget kan växa för evigt utan att den mattematiska formen om exponentiell tillväxt sätter stopp.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Beslutet om Sveriges Nato-medlemskapet är grundat på en utsuddning av historien värre än den i Orwells 1984

Sveriges Natomedlemskap handlar om att försvara västs utsugning av resten av världen.

Nyliberalerna har gjort parasitism och egoism till statsreligion