Varför bankernas skulder bör kastas ut från penningmängden

Inget kan hindra någon från att skapa en IOU, dvs sin egen skuld, och det kommer inte gå att hindra att den kommer kunna användas som betalmedel. Bankerna kommer, liksom alla andra, även i fortsättningen kunna skapa krediter (dvs sina egna skulder, dvs IOU:s) och de kommer gå att användas som betalmedel. Frågan är om bankernas skulder ska ingå i penningmängden eller ej.

För att konkretisera:

Säg att jag vill köpa en cykel av Nisse men har inga pengar. Jag frågar Nisse om jag kan få köpa den på krita av Nisse för 100 kr. Nisse går med på det och jag skriver på en lapp att jag är skyldig Nisse 100 kronor. Jag har då skapat en kredit, dvs en skuld, dvs en IOU, till Nisse på 100 kronor. Själva skulden i sig är inte kronor men Nisse kan använda den som betalmedel om motparten accepter den som betalning. Nisse kan t.ex gå till puben och fråga om han kan betala med skuldlappen som jag skrev på. Om pubägaren litar på mig kan han överta skuldlappen och jag kommer bli skyldig pubägaren 100 kronor och Nisse får sin öl.

Ovan har jag och Nisse skapat ett betalmedel som duger att betala med till de som accepterar skuldlappen (IOU:n). Men min skuldlapp är inget allmänt betalmedel då t.ex ICA-handlaren kan neka ta emot den då han tycker jag är en strulig fan som aldrig betalar mina skulder. Inte heller ingår min skuldlapp (IOU) i penningmängden. Min skuld ingår inte i M1.

Bankerna skapar sina egna skulder (IOU:s) precis på ovan sätt med skillnaden att bankernas skulder ingår i penningmängden och ses som allmänna betalmedel. Det finns inget som kan hindra bankerna från att även i fortsättningen skapa sina egna skulder på samma sätt som jag gjorde ovan då ALLA kan skapa betalmedel (även riktiga företag kan skapa betalmedel genom att köpa på krita och skapa sina egna skuldlappar - inte bara banker). Det som särskiljer bankerna skuldlappar (IOUs) från min är att bankernas skulder räknas som allmänna betalmedel och ingår i penningmängden. Genom att bankernas skulder får ingå i penningmängden har de uppgraderats till att ha samma status som riktiga pengar. Genom Riksbankens försorg kan vi använda bankernas skulder på samma sätt som vi använder riktiga kronor utan att märka att bankernas skulder inte är kronor.

Slängs bankernas skulder (IOU:s) ut från penningmängden subventioneras inte bankerna längre och bankernas skulder får samma status som alla andras skulder (IOU:s). 


--------------------
Boken som mekaniskt beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
----------------

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Beslutet om Sveriges Nato-medlemskapet är grundat på en utsuddning av historien värre än den i Orwells 1984

Sveriges Natomedlemskap handlar om att försvara västs utsugning av resten av världen.

Vad är det som kineserna gör rätt som väst gör fel?