Positiva Pengar vill göda binnikemaskar - inte spola ut dem från betalsystemet.


Boken som mekaniskt beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
----------------

Positiva pengar vill att bankerna ska agera mellanhand och ha hand om betalsystemet om ekronor införs. För att konkretisera  att bankerna kommer agera binnikemask om de får agera mellanhand i betalsystemet med ekronor. på samma sätt som de idag suger ut betalströmmarna genom avgifter,

En sak som är bra med sedlar och mynt, dvs kontanter, är att det inte finns någon mellanhand i form av en bank om jag t.ex ska betala Nisse. Nisse får 100-lappen direkt i handen utan att en bank kan kräva några avgifter.

Säg nu att betalsystemet med sedlar och mynt är uppbyggt såsom Positiva Pengar föreslår att ekronorna ska fungera - dvs att banken måste ligga som en mellanhand mellan mig och Nisse. Jag skulle då behöva gå till banken och ge 100-lappen till banken och säga till banken att jag vill betala Nisse. Banken tar emot 100-lappen och kräver dessutom 10 kronor av mig för tjänsten. Banken kontaktar Nisse och Nisse går till banken och får 100-lappen av banken. Banken påstår sig ha utfört en tjänst men i verkligheten har banken lagt sig som en binnikemask mellan mig och Nisse och jag tvingades betala banken 10 kronor för en totalt onödig "tjänst" - hade jag bara fått ge Nisse 100-lappen rakt i handen hade jag sluppit bli utsugen av banken.
Samma sak med betalningar mellan ekrono-konton på Riksbanken. Jag betalar Nisse 100 ekronor direkt från mitt konto till Nisses konto - det behovs ingen bank som mellanhand, dvs ingen binnikemask mellan mig och Nisse som tar avgifter för sin "smarta tjänst".

Idag tar bankerna, såsom binnikemaskar i betalströmmarna, enorma summor i form av kortavgifter och transaktionsavgifter. Binnikemaskar ska man spola ut ur systemet - inte göda genom att tillföra extra komplexitet, såsom Positiva pengar förordar.i sitt förslag. Ekronor ska kunna användas utan att man måste använda en bank som mellanhand precis såsom man kan använda sedlar och mynt. Betalningssystemet ska vara en allmännytta som staten står för - inte en gödningsplats för binnikemaskar.

Citat från nedan artikel:

"Bankerna tar ut 2 miljarder kronor per år i avgifter av dem som har kontokort. Men de flesta kortinnehavare vet inte om att företagen som tar emot kortbetalningarna betalar mycket mer. "
--------------------

* Avgiften för företagare som tar emot kortbetalningar kan variera. För kort via Swedbank och systemet Babs kan kostnaden se ut så här:

* Kort med kredit: 1:50 kronor i fast avgift plus 1,8 procent av beloppet. Det blir 3:30 kronor för en betalning på 100 kronor och 19:50 kronor för en betalning på 1 000 kronor.

* Kort utan kredit: 1:50 kronor per transaktion.

^*För kort som American Express och Diners är avgiften högre, så hög att vissa butiker inte tar sådana kort."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Beslutet om Sveriges Nato-medlemskapet är grundat på en utsuddning av historien värre än den i Orwells 1984

Sveriges Natomedlemskap handlar om att försvara västs utsugning av resten av världen.

Vad är det som kineserna gör rätt som väst gör fel?