Elmarknaden är en konstgjord marknad som de marknadsreligiösa skapat för att bevara sin gudstro
Vi lever i en marknadsreligiös tid. Likt en gud påstås marknaden känna av allt som sker i ekonomin och fördela resurser maximalt effektivt vid varje tidpunkt - förutom då vid kriser då den osynliga handen inte klarar av någonting alls.
Guden marknaden påstås ha fötts under ganska anspråkslösa förhållanden. Bönder drog sin kärra med varor till staden eller byn och sålde dem på ett torg. På torget fanns andra bönder som konkurrerade med bonden om att sälja sina varor. Kunder kunde gå runt på torget och välja vilken vara som hade bäst kvalitet och pris. Detta utgör grunden för marknadsreligionens tro på perfekt konkurrens och perfekt information.
På det lilla torget rådde nästintill perfekt konkurrens och perfekt information. Kunder kunde insamla informationen från alla stånden och jämföra - så påståendet perfekt information stämde. Däremot så rådde kanske inte perfekt konkurrens då det enligt marknadsreligionen ska finnas oändligt med bönder som konkurrerar med varandra.
Så länge som gudomen marknaden befanns sig på torget så kunde i alla fall kanske perfekt information och konkurrens existera men det blir problem när ekonomin växer och avstånden mellan producent och konsument blir större. Med större avstånd blir det svårare att hålla koll på varors pris för konsumenten. Stordriftsfördelar gör även att konkurrensen minskar - det kan t.ex inte finnas oändligt många lastbilstillverkare då stordriftsfördelar konkurrerar ut småföretag.
I vissa fall kan det överhuvudtaget inte existera konkurrens då det skulle bli alldeles för dyrt. Så är det t.ex med elnätet. Till din bostad finns bara en elkabel som går in från elnätet. Om det skulle råda perfekt konkurrens, såsom marknadsreligionen föreskriver, skulle det finnas oändligt många kablar från oändligt många elproducenter dragna till din bostad.
Att påstå att det råder perfekt konkurrens inom t.ex "elmarknaden" är således absurt.. Detta faktum innebar en religiös kris för de mest fundamentalistiska marknadstroende. Så för att bevara sin gudom hittade de fundamentalistiska marknadstroende på marknader där det bevisligen inte kan existera någon marknad. Thatcher hittade t.ex på elmarknaden där konstlad konkurrens skapades för att simulera en marknad.
Yanis Varoufakis, Greklands fd finansminister, förklarar i nedan video hur de marknadsreligiösa skapat en elmarknad för att guden "marknaden" ska ha en låtsasexistens . Det tar tretton minuter för honom att förklara hur onödig komplexitet skapat konstgjord konkurrens inom el"marknaden"- allt för att bevara gudstron på "marknadens" oändliga vishet. När en religion använder konstlad komplexitet för att bevara sin gudstro är det inte längre fråga om vishet - det blir bara dårskap. Det sjuka är att dessa fundamentalistiska galningar infört denna överkomplicerade dårskap i allt - från hur "pengar" skapas genom banker till skola, järnvägar, vård och omsorg etc.
Boken som beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
-----------------------
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
-----------------------
Kommentarer
Skicka en kommentar