Har nyliberalismen vänt ut och in på skuldbegreppet?
Vilken roll har
skuldbegreppet i ett samhälleligt utvecklingsperspektiv?
Ett argument för
skuldsättning är att skulder ska skapa ett utvecklingstryck där de
som är satta i skuld ska hamna i konkurrens mot varandra och på
så sätt efterlikna en evolutionsprocess där förbättrade varor
och tjänster utvecklas. De företag/individer som ekonomiskt
överlever har enligt nyliberalismen rätt till ägande som ska vara
obegränsat i tid och rum och dessa ska ses som vinnare i det evolutionära racet. De som
förlorar i den ”darwinistiska” kampen ska känna skuld för sina individuella brister och erkänna "vinnaren" som värdig sin vinst.
Frågeställningar
som kan diskuteras kring sådana antaganden:
* Är evolutionen i naturen verkligen en optimeringsmaskin? Nä, faktiskt inte! Djur i naturen som inte kan skapa tillräckligt många fel, dvs mutationer, är de som först dör vid förändringar i miljön. Toppredatorer, såsom lejon, må vara starkast men då de är på toppen av näringspyramiden är de bara ett fåtal och kan därför bara skapa ett fåtal avkommor som gynnar anpassning vid förändringar i miljön. Då bara få lejon kan födas per tidsenhet så är sannolikheten väldigt liten att en mutation i en lejonunge som gynnar anpassning till de nya omständigheterna i miljön.
Jämför detta med t.ex bakterier som på kort tid kan reproducera sig enormt snabbt. Sannolikheten att någon av alla dessa nyskapade bakterier ska ha en ”defekt” (dvs mutation) i arvsmassan som gör att bakterier kan överleva i de nya omständigheterna är mycket stor i jämförelse med lejonet som art.
* Är evolutionen i naturen verkligen en optimeringsmaskin? Nä, faktiskt inte! Djur i naturen som inte kan skapa tillräckligt många fel, dvs mutationer, är de som först dör vid förändringar i miljön. Toppredatorer, såsom lejon, må vara starkast men då de är på toppen av näringspyramiden är de bara ett fåtal och kan därför bara skapa ett fåtal avkommor som gynnar anpassning vid förändringar i miljön. Då bara få lejon kan födas per tidsenhet så är sannolikheten väldigt liten att en mutation i en lejonunge som gynnar anpassning till de nya omständigheterna i miljön.
Jämför detta med t.ex bakterier som på kort tid kan reproducera sig enormt snabbt. Sannolikheten att någon av alla dessa nyskapade bakterier ska ha en ”defekt” (dvs mutation) i arvsmassan som gör att bakterier kan överleva i de nya omständigheterna är mycket stor i jämförelse med lejonet som art.
Ur ett evolutionärt långsiktigt perspektiv innebär mao den specialisering och nisch som toppredatorerna försatt sig i att de som art sannolikt kommer dö ut och ersättas av andra predatorer. Den specialisering som nyliberalerna förespråkar och anför evolutionära argument för är mao i naturen, ur ett långsiktigt perspektiv, ett säker sätt för en art att begå självmord på.
Följdfrågan blir då - håller nyliberalernas
förvrängda bild av evolutionen på att utrota människan? Människan har,
liksom lejonet, en begränsad möjlighet att reproducera sig. I regel
föds bara ett barn per födsel och det tar 9 månader för barnet
att komma ut. Människans förmåga att skapa fysiska mutationer som
gynnar anpassning till en förändrad miljö är, liksom för
lejonet, extremt begränsat.
Människan har istället skapat ett möjlighetsrum i det abstrakta mentala rummet där vi kan skapa ”tankefel” istället för fysiska mutationer i arvsmassan. Av alla ”galna” tankar finns det någon som visar sig vara rätt och som gynnar anpassning till en förändrad miljö. Genom att vi människor har tillgång till denna ”felgenerator” i huvudet har vi kunnat anpassa oss till alla möjliga miljöer – från polartrakter till Sahara. Hur mycket av detta mentala möjlighetsrum dödar nyliberalismen med sin elitism och tro på att evolutionen är ett rättstavningsprogram där fel utrotas? På vilket sätt påverkar det individers psykiska hälsa att tro att det inte är mänskligt att fela? Hur många utvecklingsmöjligheter dödar inte nyliberalismen med sitt skuldbeläggande av individer med sin indelning i ”vinnare och förlorare”?
Människan har istället skapat ett möjlighetsrum i det abstrakta mentala rummet där vi kan skapa ”tankefel” istället för fysiska mutationer i arvsmassan. Av alla ”galna” tankar finns det någon som visar sig vara rätt och som gynnar anpassning till en förändrad miljö. Genom att vi människor har tillgång till denna ”felgenerator” i huvudet har vi kunnat anpassa oss till alla möjliga miljöer – från polartrakter till Sahara. Hur mycket av detta mentala möjlighetsrum dödar nyliberalismen med sin elitism och tro på att evolutionen är ett rättstavningsprogram där fel utrotas? På vilket sätt påverkar det individers psykiska hälsa att tro att det inte är mänskligt att fela? Hur många utvecklingsmöjligheter dödar inte nyliberalismen med sitt skuldbeläggande av individer med sin indelning i ”vinnare och förlorare”?
* I naturen dör levande varelser efter en vis tid och biomassan återgår till basen av näringspyramiden så att nästintill all biomassa ligger i basen. Om ett lejon kunde få evigt liv och dessutom kunde ackumulera all biomassa skulle all biomassa ansamlas till toppen av näringskedjan och det ekologiska evolutionära kretsloppet rasa ihop. Döden kan mao från ett evolutionärt perspektiv ses som den skuld vi alla bär på till det naturliga kretsloppet i naturen. Hur går ovan ihop med nyliberalismens tro på att de ”starka" ska kunna ackumulera all rikedom samt dessutom ärva den från generation till generation?
* Liberalismen
påstås ha den ideologiska grundpelaren att alla individer ska få all frihet den kan få så
länge som den inte inkräktar på någon annans frihet. Hur går det
ihop med vad t.ex Göran Persson uttryckte när han skrev ”Den som
är satt i skuld är inte fri”? Om en persons skuldslaveri är
grunden för en annan persons frihet är då bärandet av skuld
berättigat enligt liberalismens påstådda frihetsideal? Om ägandet
ackumuleras så att allt färre äger allt mer på bekostnad av
flertalet – inkräktar inte då detta fåtals ägande på
flertalets frihet?
* Om nu skuld utgör
ett evolutionärt förändringstryck - varför ska då inte alla
utsättas för detta förändringstryck? Hur går det ihop med tron på att de
rika måste ha morötter i form av än mer rikedom för att utvecklas
medan de fattiga ska piskas till ”utveckling” genom skuldsättning
och skuldbeläggande?
* I naturen finns
parasiter. Parasiter känner ingen skuld för att de suger ut andra
varelser. I samhället är psykopater de naturliga parasiterna.
Psykopater känner ingen skuld och indelar världen i vinnare och
förlorare där psykopaten ser till att hamna på toppen. Hur mycket
psykopatiseras samhället av nyliberalismens syn på den evolutionära
processen och förenklade indelning i ”vinnare och förlorare”?
Ligger det inte i psykopaternas intresse att få resten av samhället
att känna skuld för att kunna suga ut ”värddjuret”. Har
nyliberalismens skuldbeläggande av ”förlorare” och upphöjande
av ”vinnare” skapat ett egocentriskt helvete där parasitära
narcissister och psykopater frodas och sätts på piedestal?
* Människan består
av miljarder celler som samarbetar. Om några celler i kroppen får
storhetsvansinne och delar sig ohämmat på alla andra cellers
bekostnad kallas det en cancer som om cancern inte skärs ut dödar
den hela människan? Kan nyliberalismens vurmande för obegränsat
ägande i tid och rum jämföras med cancer i samhällskroppen? Är
inte skuldbeläggandet av flertalet och upphöjande av individens
narcissistiska frihet på flertalets bekostnad en förutsättning för
att denna samhällscancer ska bre ut sig?
* Hur har den
lutherska piskan format skuldbegreppet i samhället? Är den
lutherska piskan en förutsättning för nyliberalismens indelningen
”vinnare och förlorare”? Eller har den lutherska piskan förvanskats så att den bara viner över de på botten men aldrig träffar de på toppen?
* De klassiska
liberalerna, såsom Adam Smith men även Stuart Mill, ansåg att
inkomster i sömnen var något förkastligt och parasitärt. De
menade att de som fick sin inkomst på det sättet sög ut andras
arbete. Med största sannolikhet skulle Mill och Smith skuldbelägga
de som idag får sin inkomst genom t.ex spekulation på börsen. Hur
har nyliberalernas totalt motsatta syn på att se på inkomster i
sömnen påverkat samhällsutvecklingen?
* I dagens
överflödssamhälle behövs allt färre arbeta för att skapa det
livsnödvändiga. Under t.ex medeltiden var nästintill alla utom en
liten parasitär adel tvungna att arbeta på åkrarna för att få
ihop livets nödtorft. Idag behövs bara ett fåtal bönder för att
kunna försörja en befolkning. I takt med att överflödssamhället
brett ut sig har det skett en förändring av vad som ses som arbete;
dvs vad som bidrar till samhällets överlevnad och välmående och
vad som ska ses som parasitärt. En bonde på medeltiden skulle med
största sannolikhet anse att en av dagens ”kulturarbetare” är
parasiter som livnär sig på andras arbete. Skådespelare under
medeltiden var t.ex lågt ansedda då de inte på något sätt bidrog
till samhällets försörjning. Kulturarbetaren Tolstoj, som dessutom
var godsherre, skämdes så mycket för att han sög ut sina bönder
att han gick ut på åkern och arbetade – han kände skuld.
Har
överflödssamhället förskjutit skuldbeläggandet så att riktigt
arbete (som undersköterskor, städare, bönder, industriarbetare etc
utför) ses som fult på samma sätt som feodalherrarna såg ned på
bönderna som de parasiterade på? Vad händer med skuldbegreppet när
överflödssamhället gör att mängden parasiter blir fler än de
som faktiskt utför riktigt arbete? Vad händer med skuldbegreppet
när andelen ”bullshit jobs” överstiger mängden riktiga
arbeten? I antropologen David Graebers bok ”Bullshit jobs” hänvisar Graeber till undersökningar som visar på att ungefär 50% av de som
”arbetar” inte har en aning om vilken nytta deras ”arbeten”
har. Troligen är siffran på andelen bullshit jobs än större då
en massa som har helt onödiga ”arbeten” troligen tror sig göra
något nyttigt – såsom ”influensers”, podcastsvamlare,
bloggsvamlare (såsom jag i denna blogg) etc. Idag översvämmas media av
”filosofer” och tyckare som anser att tyckande och filosoferande
i sig är ett arbete – Platon ansåg inte att filosoferande och tyckanden var
arbete.
Om överflödssamhället gör det fult att arbeta (dvs
skuldbelägger riktigt arbete) medans parasiterande ego-onanerande
sätts på piedestal då alltfler kan syssla med egorunkande – är
det då inte dags att få ned alla dessa egoballonger till jorden
istället för att blåsa upp dem än mer? Skulle ett strejkmått
kunna vara ett mått på vilken nytta ett arbete har? Man kan t.ex
kolla vad som händer med samhällets livsfunktioner om en viss grupp
strejkar. Vad händer t.ex om alla reklammakare (där de flesta
säkert tror sig utföra ett ”arbete”) strejkar en månad? Inte
ett skit! Vad händer om alla underbetalda undersköterskor strejkar
en månad? En massa människor dör! Kan det vara rimligt att
parasiterna ska värdera vad som ska ses som arbete när
överflödssamhället gör att mängden parasiter överstiger mängden
arbetare? Ska t.ex flumskrivande bloggare, såsom jag, berätta
för ”de därnere” vad som ska ses som
arbete? Eller ska de "där nere" få bestämma vad som är upp och vad som är ned?
--------------
Boken som beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
--------------
Boken som beskriver hur bank och penningsystemet rent mekaniskt fungerar kan beställas här:
Crash course i hur penning och banksystemet fungerar
Kommentarer
Skicka en kommentar