Marknadsreligionen skapar kaos och förfall
Att marknadsekonomin är bäst på att effektivera brukar framställas som en av dess främsta fördelar. Genom konkurrens påstås företag tvingas till att göra saker bättre och billigare. Förutsättningen är att det råder perfekt konkurrens, dvs att det finns massa företag som konkurrerar mot varandra och där konsumenterna har perfekt information, dvs alla konsumenter har möjlighet till att anskaffa sig all information i sitt val. Det närmaste man kan komma en sådan marknad är väl torghandeln. På ett torg finns många frukthandlare och en konsument kan gå runt och kolla alla priser och få all information. Men i verkligheten funkar nog inte teorin ens på en torghandel. Få orkar gå runt alla stånden och jämföra kvalitet och pris. Än mindre fungerar denna marknadstro där det råder stordriftsfördelar och/eller där oligopol bildas. Men allra minst fungerar denna tro när det gäller naturliga monopol. Ett exempel på ett naturligt monopol är vägnätet, t.ex E6:an. E6:an är EN väg - kunden (föraren)